Hiephoi Belevenissen
Het bedrijf achter Hiephoi Belevenissen
Na zes jaar durft eigenaresse Kim van Zoghel eindelijk bedrijf in plaats van bedrijfje te zeggen. En dat lijkt ons meer dan terecht, aangezien ze met Hiephoi Belevenissen inmiddels het hele land doorcrosst om teambuildingsactiviteiten, personeelsfeesten en kindertheater te verzorgen. “Omdat ik als typetje aanwezig ben, kan ik veel meer zeggen tegen mensen. Triggeren en op ’t randje gaan zitten, dat is wat ik ’t leukst vind!”

Van kinderfeestjes naar theatershows
“Het creatieve en entertainende begon als hobby; ik was vrijwilliger bij de Rana’s, een Schijndelse vereniging voor jonge meiden. Later ging ik werken als kinder- en gezinscoach, wat ik twaalf jaar met plezier gedaan heb. Toch knaagde er iets, en ik ben nog altijd trots op het feit dat ik zes jaar geleden de stap heb gewaagd om voor mezelf te beginnen in wat ik het liefst doe! Ik knapte het atelier in de tuin op en ging kinderfeestjes en creatieve workshops organiseren. Via één belevenis op locatie belandde ik steeds vaker bij bedrijven, vriendengroepen en op scholen voor uitjes, feesten, bingoshows en meeleeftheater. Eens per maand doe ik nog een feestje of workshop, gewoon omdat het leuk is om te doen. Maar mijn atelier? Dat is inmiddels meer een opslag voor decorstukken geworden.”
Voelsprieten
“Of ik nu een groep dertigers aan het lachen krijg of van een bejaarde man van de biljartclub hoor dat hij in tijden niet zo genoten heeft; mijn werk is heerlijk! Klanten bevinden zich in allerlei branches en regio’s, van Brabantse bouwbedrijven tot kantoren boven de rivieren. En wat ik doe, is puur improvisatie. Ik zet mijn voelsprieten op scherp, stem af op het publiek en zoek het randje op. Spelletjes doen vinden de meeste mensen op zich al leuk, maar onder begeleiding van een typetje wordt het uniek en niet zelden hilarisch.”
350 tickets in 2 minuten
“Een moment dat ik niet gauw vergeet, was toen eind februari 2020 alles werd platgelegd door de pandemie. Onze foutebingoshow stond gepland, maar mocht ineens niet doorgaan. We gaan het gewoon online doen en proberen een man of 50 aan publiek te scoren, besloot ik. Binnen twee minuten waren er 350 kaarten verkocht. Ik dacht dat mijn ticketverkoopapp op hol sloeg! Toen NPO 1 hier lucht van kreeg en contact opnam met de vraag of ze de volgende keer mochten komen filmen, werd het nog leuker. In het programma Ondernemen in crisistijd vertelde ik mijn verhaal.”
Nederlandse theaters opgelet
“Voor de toekomst heb ik twee doelen: één is de theaters veroveren! Op het podium staan en mensen een fijne avond bezorgen geeft me een enorme kick. Ik heb zo m’n vaste clubje van mensen die vaak helpen. Mijn partner Harm is DJ en onze vriend Stijn fungeert als typetje tijdens de bingoshow. Binnenkort stuur ik een opname van zo’n show naar een aantal Brabantse theaters. Dit omdat de Litsenborg in Den Dungen, het Benelux Theater in Berlicum en het Schijndelse City Theater naar meer proeven!”
Huisbezoek op wielen
“Het andere doel is een camper kopen en deze verbouwen tot rijdend atelier. Hiermee wil ik door Nederland gaan rijden als Fleur Klapdeur, een van mijn typetjes, en zieke kinderen gaan opfleuren. Vroeger heb ik overwogen Cliniclown te worden, maar die neus past me toch niet helemaal. Ik wil me richten op kinderen die niet ziek genoeg zijn voor het ziekenhuis, maar wél te ziek voor school. Straks zet ik mijn camper voor de deur, breng ik het kind een beetje vrolijkheid en ontzorg ik het gezin voor een ochtend of een middag. Lijkt me geweldig.”
Hiephoi Belevenissen
Kim van Zoghel
De Schild 2
hiephoibelevenissen.nl
Colofon
Tekst: Typisch Fem
Foto: Hiephoi Belevenissen
Ook in deze rubriek?
Mail naar info@schijndelsnetwerk.nl